20.9.10

Binding

Alles kan iemand binden met een stad: de natuur, de straten, de voetbalclub, de stamkroeg, een krant. Vaak is het niet zo gemakkelijk onder woorden te brengen wát nou precies die band creëert. Kunst hoort er zeker bij, wat mij betreft. Dit kunstwerk hangt in de Pont. Anish Kapoor is de maker. Het is één van de kunstwerken in het museum waar ik het meest aan verknocht ben. Rationeel kan ik dat niet zo goed onder woorden brengen. Als ik dit kunstwerk zie, voel ik me blij. En verknocht dus, het geeft binding. Duizend namen heet het kunstwerk. Anish Kapoor is een kunstenaar van wie je wereldwijd kunstwerken kunt tegenkomen. Klik HIER voor informatie over de kunstwerken in de vaste collectie van de Pont. Kapoor werd geboren in India, uit een hindoestaanse vader en een joodse moeder en bracht zijn jeugd door in het vrij westerse Bombay. Zijn kunstopleiding kreeg hij in Engeland. Een reis door India, na zijn studie, bracht hem in contact met kleine heiligdommen aan de kant van de weg en hoopjes pigment die aan de tempelingangen voor cosmetisch en ritueel gebruik verkocht werden. Deze ervaringen zijn terug te zien in zijn werk.

Geen opmerkingen: