26.10.10

Een roos voor iedere dag

Is er in Tilburg iets te doen, dan is er een goede kans om Erna Maas tegen te komen, heb ik gemerkt. We praten altijd even over de foto’s. Erna geeft tips, ze attendeerde mij op Deprez. En ook: “Je hebt het kunstwerk in de straat waar Piet van Sprang zat nog niet gefotografeerd.” Dat kunstwerk hangt aan de Schaepmanstraat, hoek H. Berkvensstraat. Gemaakt in opdracht van WonenBreburg door Twan Hendriks. De kunstenaar heeft zich laten inspireren door de naamgeefster van de wijk Theresia: Theresia van Lisieux. Zij zei: ik wil het rozen laten regenen op aarde. Mooi toch? Hendriks stelde een beeltenis van Theresia samen uit 150 meter dunne roestvrijstalen buizen waarvan de uiteinden zijn dichtgelast. De buizen zijn bewerkt om een twinkeling te creëren. Zeven rozen, één voor iedere dag van de week, maken het kunstwerk compleet. Theresia van Lisieux was natuurlijk heel godsvruchtig. Paus Johannes Paulus II verleende haar in 1997 de eretitel ‘kerkleraar’. Uit haar brieven blijkt dat Theresia humor had. Ze schreef aan moeder Agnes van Jezus: “Uw neus is gebroken, ja… Maar! Het is een lange!... U houdt er nog altijd genoeg van over, terwijl als ik de mijne breek, dan zou ik niets meer over hebben.” Uit: Brieven van Theresia van Lisieux, uitgeverij Carmelitana (verkrijgbaar bij Abdij Koningshoeven in de kloosterwinkel)

Geen opmerkingen: