28.11.10

Wit waarderen

Zondag. Ik kijk uit het raam. Sneeuw op de auto’s. Brrr. Ik draai me om. Besluit nog maar even te blijven liggen. Lekker warm. Een zondag met sneeuw is bij uitstek een dag om nog eens lekker tegen elkaar aan te kruipen. Wit moet je weer leren waarderen. In bed de dag rustig beginnen, niet gejaagd. Met poëzie.

Als ’s ochtend jouw gezicht jaar in jaar uit
geboren wordt uit scheerschuim, wat een sein
lijkt dat het zijn spoedeisend is – besluit
ook ik dat het weer tijd is om te zijn,
waarna ik, goed of slecht, me staande houd…
En tegen middernacht, er brandt alleen
een bedlamp nog, wang tegen wang, vertrouwd:
‘Je prikt.’ ‘Zal ik me even scheren?’ ‘Neen.’

Een flinke teugen van rook en regen, Vera Pavlova
Vertaling door Nina Targan Mouravi, uitgeverij Hoogland & van Klaveren EAN 978 90 8967 039 7

Smeedwerk poort in de Nieuwlandstraat, doorgang naar de Wingerdhoek, een verwachtingsvolle naam voor die poort, groeien er druiven?

Geen opmerkingen: