6.4.11

Senang

Dit is een woning die is ontworpen door de befaamd architect Jos. Bedaux, gerealiseerd in 1956. We zien de symetrie van de ramen, de kleine ronde bolletjes op het balkon, waaraan Bedaux te herkennen is. Ik heb niet de hele woning aan de Ringbaan West gefotografeerd, om de naam goed naar voren te laten komen: Senang. Het is een Maleis woord, want in het Nederlandse was dit gewoon Huisje Weltevree. Ik vind Senang veel mooier. In de architectuurgids schrijven Frans en George Bedaux dat Senang niet past in het vocabulaire van Bedaux "en zeker niet bij het uiterlijk van het huis." Laat ik dat nou helemaal niet snappen? Ik kan de humor wel waarderen dat het niet de architect is die tegendraads doet, maar de bouwer van de woning.

1 opmerking:

Foto FietsMargreet zei

Door de naam en de manier waarop het op de muur staat kennen veel mensen dit huis. Ik kom er vaak langs en altijd zie je die naam uit je ooghoek: leuk!