9.7.11

Markt Koningsplein


Op zaterdag is het markt op het Koningsplein. Rechts de Openbare Bibliotheek.  Veel vaantjes om te attenderen op de Hollandse Nieuwe. Vroeger was hier de Koningswei, een volkswijk waar nog mooie verhalen van bestaan om te worden overgeleverd. Zoals die van Leo van Hest, zoon van een caféhouder. "Bij ons kwam van alles, toddenboeren, schèèresliepers, ook nette mensen, fabrikanten. Die kwamen met een grote auto en bestelden een colaatje of zo en dan heel stiekem vroegen ze aan mijn vader: ‘zitten hier publieke vrouwen binnen?’ ‘Ja’, zei mijn vader, ‘maar ik kan je ook naar een publieke vrouw sturen in de buurt’. En dan moest ik altijd met zo’n man mee, ik dacht naar het Sint Jorispadje. Naar Jan en zijn vrouw, die de hoer speelde. Dan belde ik aan en zei ik ’deze man moet u spreken’. Dan knipoogde Jan en de volgende dag kreeg ik 2 gulden 50 van hem."  Klik HIER voor het hele verhaal.

Geen opmerkingen: