12.8.12

Braand

Hedde gij verder nog iets te liegen?, zegt mijn Lief. Ik ben aan die uitdrukking gewend en zoek er dus niks achter. Maar iemand die het voor het eerst hoort, kijkt wel eens raar op. De Limburgse wijnhandelaar aan wie ze dat vroeg, moest ik zelfs uitleg geven en geruststellen. Heb je nog nieuws? Nog iets te vertellen? De zegswijze heeft niets met liegen te maken. Zo moeten er ook mensen zijn die raar opkijken bij de uitdrukking: ge heurt nòg van den braand. Alsof je pyromaan-neigingen hebt, terwijl het onschuldig “ik hou je op de hoogte” betekent. Een al wat oudere uitdrukking met ‘braand’ is: “Ge zèt ' n zeeverkiep en ge lôpt op ’n kiepedrefke; den grôtste braand is er wel aaf.” Hetgeen mij doet afvragen waarom het altijd zo lang duurt, voordat er na een brand opgeruimd en weer gebouwd kan worden? Weet een lezer het? Hier een foto van de afgebrande City Bar, Bisschop Zwijsenstraat, nu al weer ruim anderhalf jaar geleden.

1 opmerking:

Ineke zei

verzekeringen doen alles om te traineren of niet uit te betalen. Been there, seen it.