27.12.14

Alle sneeuw gaat voorbij



Het begint nu te sneeuwen in tegengestelde richting,

dus naar boven, verheft zich mijn ziel – o voorwereldlijk woord.

’t Is genoeg – aan het leven, het lot van de mensen die dichten,

hoef je niet meer te denken, ga zitten en rook ongestoord.



Zal ik doen, maar gehurkt als een boef van de strafkampenorde,

want ik leef nog, bespaar me je kletspraat en filosofie.

Maar wanneer ik postuum een voortreffelijk dichter zal worden,

heb je hier vast een motto voor boven de necrologie:



Alle sneeuw gaat voorbij. In de lucht gaat een schittering open,

en daarna daalt die neer op de bergtoppen van de Oeral.

Ik ben rakelings langs, maar niet haaks op de hemel gelopen.

Aanvaard zonder snobisme mijn zangen, met tranen en al. 




Gedicht uit 1998 van Boris Ryzji, hij pleegde op 26 jarige leeftijd in 2001 zelfmoord. Driekwart van de ondervraagden aan het Moskouse Opleidingsinstituut voor Literatuur vulden onlangs in een enquête zijn naam als favoriete dichter in. Uit: Afscheid in Rusland, Boris Ryzji, uitgeverij Hogland & van Klaveren. Warm aanbevolen. EAN 978 90 8967 0991

1 opmerking:

William Kendall zei

Very Russian indeed! Quite a striking poem, and such beautiful snow.