8.11.15

Nieuwe Tilburgers

Wie zich inschrijft in de gemeente als nieuwe inwoner, krijgt een cadeautje. Het maakt niet uit of je je thuis voelt of dat eerst de liefde voor de nieuwe omgeving nog moet groeien. Het cadeau past bij het ambachtelijke verleden van de stad: een theedoek met een patroon van T-tjes. Mijn gevoel is dat ons stadsbestuur de nieuwe Tilburgers welkom heet met zachte symboliek: ge moogt er zijn! Wij allemaal trouwens. 
Bij de stadsgrenzen zijn bordjes vervangen die onder de gemeentenaam hangen. Op sommige staat de website vermeld: www.tilburg.nl. Op anderen staat de bekende slogan: T, je bent er. Maar op die bordjes is de T een gewone letter, dus niet de T als vignet. Dat ziet er niet uit. Als dat door een lokale ambtenaar is bedacht, dan mag die man of vrouw van mij meteen een maand geschorst worden. Een flinke tik op de vingers, om nóóit meer te vergeten dat de T als vignet gebruikt moet worden. Ik pieker me al wekenlang suf wát er aan de hand is geweest. Een van de oplossingen die ik me kan voorstellen is dat de rijksoverheid in álle gemeente gelijksoortige bordjes wil. En dat daar nou eenmaal geen T vignet op mag staan. In dat geval vind ik dat er T vignet stickers gemaakt moeten worden. En dat die door een bevoegde ambtenaar overal over de letter T geplakt kan worden. Zodat de verantwoordelijke wethouder iedere keer dat hij de stad binnen komt, kan denken: Lekker pûh. Bij die gedachte was er ook een klein duveltje in mijn hoofd die zei: en als de wethouder nou eens van die T vignet af wil? OMG. OMG. Oh, My God. Als dat onverhoopt het geval zou zijn... en hij daar voor uit komt, dan zou het fijn zijn als zijn partij bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen ten minste de helft van de zetels verliest. En de wethouder mag met ziekenverlof. Zonder doorbetaling.