"Stilstand is achteruitgang. Zowel voor profit als
non-profitorganisaties is dit een belangrijk uitgangspunt. Wanneer een
organisatie wil groeien, is het belangrijk om hierin juiste stappen te
ondernemen. Op basis van de factoren ´product / dienst´ en ´markten´ zijn vier
verschillende groeistrategieën te ontplooien, die door Igor Ansoff
in een matrix zijn vastgelegd. De groeimatrix werd in de jaren zestig door
hoogleraar Igor Ansoff ontworpen. De
idee er achter is simpel; een bedrijf of organisatie krijgt goed inzicht in
mogelijke groeistrategieën, gebaseerd op de combinaties tussen ´huidig´ en
´nieuw product´ en ´huidige´ en ´nieuwe´ markten. In plaats van product kan het
ook om een dienstverlening gaan. De term ´markt´ richt zich behalve op concrete
markten ook op verschillende doelgroepen. Daarnaast moet deze matrix altijd
vanuit het perspectief van de organisatie worden bekeken."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten