1.6.14

Expositie Pieter Vreedeplein



Wie als veertienjarige afscheid neemt en als vierentwintigjarige terugkomt, moet wel veranderd zijn. Het meisje is vrouw geworden, ambities zijn vervuld of gewijzigd, er zijn misschien liefdes geweest. Het was destijds een mooi meisje, net geen kind meer, met een wijze blik; als ogen iets zeggen over de geest, dan had ik er vertrouwen in. Ik ben benieuwd.

*

Opeens gaat de deur open en komt ze binnen. We herkennen elkaar. Het weerzien is wonderlijk. We staren naar elkaar. Ik moet even naar adem happen. Al had ik bedacht dat zij tien jaar ouder zou zijn geworden – ik ben dat ook, en realiseer me pijnlijk dat ze een man van zestig ziet. Er komt namelijk een prinses binnen. Niet van hier. Maar uit een land dat Elders heet en schoonheid ruim in voorraad heeft. Ze loopt niet, maar schrijdt. De kleuren waarin ze gekleed gaat, zijn misschien wat fel voor mijn ogen, evenals de make-up die ze heeft aangebracht, maar ik zie iemand die de wereld kan beheersen.


Moya Matevosyan  |  Theodor Holman  |  Annebel Oosteweeghel


50 ontmoetingen… 10 jaar later is het vervolg op 50 ontmoetingen, het succesvolle sociaal-maatschappelijke project waarbij 50 fotografen en 50 bekende Nederlanders 50 asielzoekers ontmoetten. In deze gesprekken werden zij weer mensen met een gezicht. Tien jaar later zijn dezelfde fotografen, schrijvers en bekende Nederlanders als Jan Mulder, Erwin Olaf, Freek de Jonge, Carli Hermès, Anita Witzier, Connie Palmen en Robert ten Brink op zoek gegaan naar de personen met wie zij tien jaar geleden zo openhartig over hun leven hebben gesproken. De expositie is nu te zien en te lezen op het Pieter Vreedeplein.

Geen opmerkingen: