9.5.10

Voor François

“Maakt u foto’s van de graffiti?” Ik ben benieuwd wie graffiti maakt, de artiest is op zijn beurt benieuwd wie er foto’s van graffiti maakt. En we raken snel in gesprek. François vertelt mij erover, op het bankje naast deze skatebaan. De straten rondom de Hall of Fame, St. Ceciliastraat, Elsenstraat, Populierenstraat, Hart van Brabantlaan en een deel van de Gasthuisring zijn wat mij betreft Klein Berlijn in Tilburg. Dit is het graffiti paradijs. François maakt graffiti voor zijn vriendin, heel lief. Hij heeft de public relations ook goed voor elkaar: “Kijk op mijn hyves, laat maar weten als je een interview wil.” Als ik nog wat foto’s maak loop ik een hoofdschuddende Tilburger tegen het lijf, voor wie graffiti gestolen kan worden. Ik kan hem het boek Wall and Piece van Banksy aanraden: een goede investering om graffiti te leren waarderen (uitgeverij Lebowski, ISBN 978 90 488 0274 6). In Melbourne werd een graffiti van Banksy verwijderd, omdat het niet op de lijst met ‘legale’ kunstwerken stond.

Geen opmerkingen: