7.5.10

Spoorzone

In alles wat in onze stad naar industrie ruikt, voel ik me meteen thuis. Maar liefst honderdenvijftig jaar was NS met zijn werkplaats dominant in de stad aanwezig; mijn opa werkte levenslang bij ‘het Spoor’. Nu gaat NedTrain naar een industrieterrein en valt aan één kant van het station een enorm gebied vrij. 75 hectares in het hart van een stad opnieuw inrichten, dat moet een droom zijn voor planologen, dunkt mij. De Spoorzone is het grootste infrastructurele project van Tilburg in de komende jaren. Ik hoop intens dat verschillende fabrieksgebouwen van dit cultureel erfgoed een passende bestemming krijgen. In Amsterdam vormt het restaurant Amsterdam in de oude waterfabriek aan het watertorenplein een prachtig voorbeeld. En in Eindhoven is Usine in de markante lichttoren van Philips een mooi voorbeeld. Sowieso is Eindhoven met herontwikkeling van oude fabrieken een goed voorbeeld. De foto van vandaag is genomen van onder het viaduct lopend naar het NS plein.

Geen opmerkingen: