10.9.13

Willemsplein

Drie karakteristieke elementen van het Willemsplein: het stadskantoor waarin de raadszaal, het paleis raadhuis waarin Vincents tekenlokaal en de vijver, het kunstwerk van Joop Beljon uit 1972. Zo op deze foto lijken de drie elementen van het plein goed op elkaar afgestemd. Ik geloof dat ik de vijver nooit echt mooi heb gevonden, maar ik ben er wel aan gehecht geraakt. Het is een apart kunstwerk. Een kunstwerk hoeft niet te plezieren, het mag ook verwonderen. Zo kun je hier zo de vijver inrijden... Wat vinden de kijkers/lezers? Zet er gewoon je naam bij als reageert (anoniem is zo.. anoniem). Afgelopen zondag vertoefde ik even op het terras bij Meesters, je ziet dan dat de vijver ook geliefd is als speelplaats voor skateborders en andere jeugd. Dat vind ik een voordeel van dit krachtige jaren zeventig kunstwerk. Dat kan er beter tegen dan de trappen van de concertzaal...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

De Beljon fontein wordt mogelijk gesloopt. Als dat doorgaat is dat een uitgelezen kans om de sloopwoede van de 70-80'er jaren op deze plaats goed te maken met een herstel van de originele paleistuin. De fontein vind ik niet persé lelijk maar het materiaalgebruik en de tand des tijds die er overheen gegaan is verpest het uiterlijk waardoor het eigenlijk maar een groot goor ding is. Stadskantoor 1 wordt hopelijk mooi gerenoveerd door hoogwaardige gevelbekleding.

Peter van den Besselaar zei

Toch anoniem, da's jammer. Ik vind dat die fontein stiekem toch vaak heel functioneel gebruikt kan worden. Skateborders, muzikanten, dansers...