Naar Jheronimus Bosch' zijn werk zijn verschillende wandtapijten gemaakt, die oa hingen in het paleis van koning Frans I van Frankrijk en bij de de aartsbisschop van Mechelen Antoine Perrenot de Granvelle. Nu is er alleen in Spaans staatsbezit nog een reeks van vier tapijten. Het tapijt van De olifant ontbreekt.
De Vlaamse kunstenaar Jan Fabre ontwikkelde dát tapijt opnieuw. Nog tot september 2016 is in het TextielMuseum een presentatie te zien over de ontwikkeling en productie van het tapijt. Hierin is het heden afgezet tegen het verleden en kan het publiek de verschillen zien tussen het 16e-eeuwse en het hedendaagse productieproces. Na de presentatie in het TextielMuseum wordt het tapijt overgedragen aan het Noordbrabants Museum in ’s-Hertogenbosch, waar het van 27 oktober tot 29 januari 2017 deel is van de tentoonstelling ‘De terugkeer van de Olifant’.
"Ik zou willen tijdreizen om die kunstenaar-tovenaar aan het werk te zien en van zijn kunde en kennis te leren", zei Jan Fabre. In de publicatie Jhero is te lezen hóe Jeroen Bosch inspiratie is voor de kunstenaars van nu.
De Vlaamse kunstenaar Jan Fabre ontwikkelde dát tapijt opnieuw. Nog tot september 2016 is in het TextielMuseum een presentatie te zien over de ontwikkeling en productie van het tapijt. Hierin is het heden afgezet tegen het verleden en kan het publiek de verschillen zien tussen het 16e-eeuwse en het hedendaagse productieproces. Na de presentatie in het TextielMuseum wordt het tapijt overgedragen aan het Noordbrabants Museum in ’s-Hertogenbosch, waar het van 27 oktober tot 29 januari 2017 deel is van de tentoonstelling ‘De terugkeer van de Olifant’.
"Ik zou willen tijdreizen om die kunstenaar-tovenaar aan het werk te zien en van zijn kunde en kennis te leren", zei Jan Fabre. In de publicatie Jhero is te lezen hóe Jeroen Bosch inspiratie is voor de kunstenaars van nu.
1 opmerking:
Quite colourful.
Een reactie posten