29.11.13

Naastenliefde

"Je kunt je wel even redden in je eentje, maar op den duur zal dit toch moeilijk zijn. Als je iemand helpt, dan wordt de band met diegene sterker. De overheid moet zich niet te veel met naastenliefde bemoeien. Het is iets dat vanzelfsprekend moet gebeuren tussen  de mensen. (...)
 
Vorig jaar wilde ik op vakantie gaan maar heb toen mijn vliegtuig gemist en zat vast op Schiphol. Niemand van mijn familie had tijd om mij op te halen. Ik heb uiteindelijk mijn buurvrouw gebeld en die reed voor mij helemaal naar Schiphol en weer terug. Ze wilde niet eens tankgeld van mij aannemen. Dat gebaar vond ik mooi en vergeet ik nooit meer. Ik voelde me een beetje beschaamd maar ook geliefd; het fijne gevoel dat iemand om mij gaf."
 
uit: Eenvoudige woorden, simpele gebaren. 100 Tilburgers over liefde van alle dagen. Halima Özen en Theo van de Kerkhof. Uitgeverij Wereldpodum. O.a. verkrijgbaar bij Museum voor Naastenliefde, Peerke Donders Paviljoen.  

Geen opmerkingen: