3.12.13

Nog een ander creatief idee


“Toen er nog geen internet was, waren koper en verkoper aangewezen op makelaars. Nu is het volledige woningaanbod slechts een muisklik verwijderd en laten ook steeds meer verkopers de makelaar links liggen: in 2006 verkocht 3 procent van de huiseigenaren zonder bemiddeling van een makelaar, inmiddels ligt dat rond de 15 procent. Veilingen van particulier onroerend goed werden tot voor kort vooral geassocieerd met gedwongen verkopen. Tegenwoordig is een vrijwillige veiling een handig instrument om belangstellenden te trekken. De verkoopprijs hoeft daarbij niet lager te zijn dan bij een reguliere verkoop. Het huis wordt met een lage 'vanaf-prijs' aangeboden, zodat het veel belangstelling trekt. Bij de veiling loopt de prijs vaak op tot de marktwaarde of daarboven, omdat er veel gegadigden zijn. De verkoper bepaalt voor welke prijs hij zijn huis wil verkopen en is niet gehouden aan de vanaf-prijs. Soms worden huizen vóór de veiling verkocht, omdat belangstellenden ineens haast krijgen. Nog een ander creatief idee voor de verkoop van een huis is een loterij. Verkoop vierduizend loten van 100 euro en trek een winnaar. Vierduizend mensen maken voor 100 euro kans op een huis, de winnaar woont goedkoop. Creatief, maar niet zomaar toegestaan. Voor een loterij is een eenmalige Kansspelvergunning nodig.” 

Geen opmerkingen: