30.8.15

Boeken van steen

Het regent hard. En het bliksemt. Daar moet ik van wakker zijn geschrokken. Net als ik denk, draai je nog maar eens om, volgt er een wolkbreuk. Ik hoor een onheilspellend geluid. Mijn hoofd uit het raam en ik zie dat een regenafvoerpijp onder de eikenboom wat verstopt zit. Daardoor loopt een dakgoot over met water. Verdorie. Er zijn zondagen met Boeken  rond het paleis geweest, mooi weer, dat veel bezoekers al vroeg juweeltjes zoeken. Dat het 's ochtends voor acht uur al druk is. Ik heb te doen met iedere boekverkoper die in deze regen moet opbouwen. Ons land kent gelukkig dagen met twee of drie seizoenen. Vandaag is zo'n dag. Van de herfstige regen in de ochtend is het nu (iets over drie in de middag) buiten toch zo'n 28 graden geworden. We slenterden over de boekenmarkt en vinden één van onze wensboeken. Van Stephan Enter, een erg goede schrijver. Aan de kraam van Ria van Rheenen staan kijkers boeken te bewonderen. Boeken van steen. En van keramiek. Sculpturen. Waar tal van boekverkopers in een stoeltje het publiek de kraam proberen binnen te kijken, is Ria aan het werk. De demonstratie maakt duidelijk dat er héél veel uren werk in zo'n boek van steen gaan zitten. Je kunt een enorme bibliotheek van digitale boeken op de computer of laptop bewaren. En iedereen zal denken: saaie piet. Want mensen met boeken in huis zijn interessant. Laat het dan maar zo'n fraai boek van marmer of arduin zijn. 

1 opmerking:

William Kendall zei

Books of stone are new to me.