Ik herinner me dat er veel te doen was over de plaatsing van dit kunstwerk. Tsjonge, dat is al weer 28 jaar geleden. De uitleg bij het kunstwerk heeft zo'n elitaire toon dat je gniffelend afhaakt: Door de brug-achtige sculptuur waarvan de vorm en de hoogte aan het
viaduct lijken te zijn ontleend, op de middenberm haaks op de betonnen
'tunnelband' te plaatsen, is Roebers erin geslaagd de dwingende
horizontale richting van het viaduct te doorbreken. In zijn
materiaalkeuze stelt Roebers tegenover het robuuste beton het verfijnde
koper en het Azobé-hout, materialen waarvan de huid onder invloed van
het oxydatieproces in de tijd een verandering heeft ondergaan. Aan de
zuidzijde van de sculptuur heeft Hans Roebers het loopplank-achtige
onderdeel met de koperen reling nog een stuk door laten lopen om het
vervolgens abrupt 'af te laten snijden'. Zo lijkt het bouwsel bijna
letterlijk een denkbare gebruiksfunctie te zijn ontnomen. Met de
'over-functioneel' vormgegeven constructie van het viaduct als decor,
laat het zien dat waar de functie verdwijnt, de kunst een mogelijkheid
krijgt te verschijnen
Paal 12 today
1 maand geleden
1 opmerking:
I'm not sure I'd call that art!
Een reactie posten