21.11.21

Afscheid van Ria van Dijk

Alle kranten en veel tv programma's hebben aandacht gegeven aan het overlijden van Ria van Dijk. De foto's van Ria van Dijk schietend op de Tilburgse kermis zijn wereldberoemd. De eerste foto was uit 1936. Ik zag de reeks in X-ruimte, als ik me goed herinner. Ria van Dijk was een vrouw uit een stuk. Het was in 1936 niet gebruikelijk om als vrouw te gaan schieten. Ria doet me denken aan Miet van Puijenbroek. Die staat met een mooi standbeeld voor het Textielmuseum. Op het NS plein staat dat kleine kermismonument, een paardje. Op twitter las ik een pleidooi voor een monument voor Ria. Het zou wel mooi zijn, een plaquette om haar herinnering levend te houden. Mogelijk met een kleine selectie foto's. Tussen 1950 en 1975 had Ria haar eigen drogisterij. Ze adverteerde met de leuze: 'Halverwege het ziekenhuis en de stad, ligt drogisterij Ria van Dijk. Wist je dat?'. 

 

Geen opmerkingen: