29.12.21

Hoe moet dat zijn geweest

Hoe moet dat zijn geweest? Die jongen uit de Heikant, thuiswever, die ineens in Suriname komt? Ik vraag het mij af. Omdat ik Dubbelbloed las, van Etchica Voorn. Zij heeft een Surinaamse vader en een Nederlandse moeder. Haar boek werd bekroond met de OPZIJ Literatuurprijs. 

"De gids voert ons met een korjaal naar de overkant, waar we via een gammele touwladder meters omhoogklimmen en de felle zon verruilen voor de zompige donkerte van het tropische oerwoud. Heimelijk glimlach ik als onze gids het overdonderende regenwoud 'het bos' hoor noemen, Zo zeggen we dat in Suriname. Ineens sta ik weer in die andere wereld, de warm borrelende mystieke ingewanden van mijn vaders land. Ik neem een diepe teug van de wonderlijke lucht van verrotte aarde en laat opgelucht mijn adem weer gaan."
 

Geen opmerkingen: