30.7.23

# 123 Geluk - Ik weet waar het geluk is.

We sluiten een week af waarin veel paling is gegeten. En poffertjes. Gelukbrengers. 


Ik weet waar het geluk is maar ik mag het niet vertellen,

aan niemand - niet aan de filosoof die alle vragen heeft gepikt

en opgewreven tot ze glimmen van logica en niemand

door de schittering kan zien dat ie-geen antwoord geeft. 


Niet aan de socioloog met zijn tabellen waar iedereen

wel in past maar geen mens zich in herkent. Evenmin

aan het kind dat huilt en niet kan zeggen wat er scheelt.

Niet - wat misschien het zwaarste is - aan een dier


dat doodgaat zonder dat het weet dat het bestond.

Het is mijn plicht om alle geluk van de wereld geheim

te houden op straffe van het verdwijnen ervan,

volkomen, voorgoed. Zo blijf ik alleen en niet gelukkig.


Kon ik u maar iéts vertellen. Nu weet ik niet eens of iemand

me geloven zou - terwijl het zó voor de hand ligt. 


Gedicht Ik weet waar het geluk is, uit de bundel Met wat geluk, Ingmar Heytze


 

2 opmerkingen:

William Kendall zei

A curious poem.

roentare zei

I love eels. Just too many fine bones.