2.11.25

Effe lekker maawen - lig tòch nie zo te zèèke

Op de Schouwburgpromenade sta ik stil bij een tekst "De binnenstad in beweging". 

Rondom die tekst staan foto's. Ik herken de schouwburg, de Heikese kerk, de schouwburgring. Maar de beelden zijn niet 'echt'. Het zijn steeds foto's met méér groen dan er in werkelijkheid staat. 

Ik denk aan mijn opleiding. We leerden kritisch kijken naar berichten op radio, tv, de krant. Hoe journalisten soms maar een deel van de werkelijkheid laten zien - en hoe dat 'frame' dan invloed heeft op hoe wij denken. In de marketinglessen leerden we hoe in de jaren vijftig in een bioscoop iedere vijf seconden héél kort een boodschap oplichtte "Heb je honger, eet popcorn" en "Heb je dorst, drink Coca Cola". Dat noemde men 'subliminal advertising'. De popcorn en coca cola verkoop steeg met tientallen procenten! 

Hoe moet ik nou naar die Tilburgse beelden kijken? Is dat om ons lekker te maken voor méér groen? Dan is het moment om die beelden te tonen niet zo gelukkig, nu er veel protest is tegen het kappen van tientallen bomen. Ik heb al eens eerder gezegd: bomen kappen om de binnenstad groener te maken is géén fijne boodschap.   

Tilburgs dialect

De wethouder zal vast denken: 

Ge moet nie maawe, ge moet gewoon doen! 

Geen woorden, maar daden. 

Lig tòch nie zo te zèèke

Doe toch niet zo vervelend. 

Uit: Goedvertòld. Woordenboek - diksjnèèr Nederlands - Tilburgs

Geen opmerkingen: