23.6.19

Veranderende mores

Ik vraag me af of oud Tilburgers die deze blog bekijken herkennen waar deze foto genomen is. TilburgDailyPhoto heeft bezoekers uit de hele wereld. De meeste deze maand uit de Verenigde Staten. Maar ook uit Oekraïne, Duitsland, Frankrijk, Portugal, Rusland, Ierland, België en Canada. Deze foto is genomen aan de Jan Heijnsstraat, met de in de rug de grote supermarkt van Albert Heijn. De foto is genomen zo rond kwart over tien. Met een vol parkeerterrein en tientallen fietsen. Ik ben geen geweldig voorstander van de zondag-opening van winkels. Ik gun de consument het gemak en plezier om op zondag boodschappen te doen, maar ik denk ook aan de kleine middenstanders die zulke openingstijden nooit kunnen waarmaken. Enfin. Gisteren kwam  ik bij toeval langs de Walnoothoeve, waar ik graag de streekwinkel bezoek. Het is de moeite van het ritje naar Hoeven waard, dit is een soort paradijs voor kippen en hoenderen. Die mogen los in de wei scharrelen. Daar kocht ik onder meer prachtig kalkoen scharrelvlees. En de lezer voelt al... daar zoek je een recept bij en verdorie... ik heb creme fraiche, citroenen en kastanjechampignons nodig. In bed vanochtend vraag ik Lief 'Hoe laat gaat de grote AH open?'. Een beetje dom, want Lief heeft een hekel aan vragen - vooral die waar ze het antwoord niet op weet. Dus fluks gekeken op internet. Ik kan mijn ogen niet geloven, niet om 12 uur, niet om 11 uur, niet om 10 uur. Nee, vanaf 7.00 uur! Best slim vandaag, want warm. Het is een geweldig bewijs van veranderende mores, van nieuw ingesleten gedrag. Een generatie terug móest je - als je door de week werkte - op zaterdag boodschappen doen. Nu niet meer. // Oh ja, wat doet de Walnoothoeve op deze blog zal een kritische kijker/lezer vragen. De boerin ging in Tilburg op school, moet je bij bezoek maar eens vragen.