31.10.21

Agge kunt kwatsen voelde oe eigen thuis # 27

Zaterdag is een dag van vaste routines. We lopen naar slager Lejeune. De Willem II straat ligt open - best lang al. Maar er wordt ook op zaterdagmorgen heel vroeg al gewerkt. Wie goed kijkt ziet bij de kruising een werker in het wit. Die is asbest aan het verwijderen. 

Bij de slager praten we over de wegwerkzaamheden. Als we de deur weer uitstappen, hoor ik de volgende klant biefstuk vragen. "Kogel of gewoon? Is het een chic weekend of een gewoon weekend." 

Op de markt wacht ik op mijn beurt bij de kraam met paddenstoelen. "Ik heb het allerbeste net gekocht", zegt de man naast mij. "Het is u gegund, hoor", is mijn antwoord - de hele kraam vol champignons, oesterzwammen en morieljes bekijkend. "O, maar u kunt ze kopen van me", zegt de klant. 

In de boekhandel kopen we de nieuwe bijbelvertaling - de kunstversie met kunstwerken uit de Lage Landen. We krijgen een kort exposé dat dit de beter leesbare versie is, vanwege typografie en bladspiegel. De boekhandelaar heeft een nieuwe kassa. "De knop godsdienst hebben we net laten veranderen... - die boeken verkopen kennelijk niet - dus de bijbel valt nu onder filosofie."