6.2.22

Vernieling, wat is er aan te doen?

Deze week zag ik de Zembla documentaire over discriminatie in Giethoorn. De Turkse mevrouw die aangifte wilde doen van discriminatie kreeg van een politie agente te horen: u bent toch ook jong geweest? Er was alleen sprake van wat overlast... 

Ik ben zo benieuwd wat die agente zou zeggen bij aangifte van vernieling. U bent toch ook jong geweest? Jongeren zijn nu eenmaal wat speels...

Natuurlijk niet. De schade aan deze bushalte schat ik op enkele duizenden euros. Wat is er aan vernieling te doen? Ik heb eens gekeken wat de straf is op vernieling. Daar staat een gevangenisstraf op van twee jaar maximaal. Meestal wordt er een werkstraf opgelegd. De Britten hebben daar een mooi woord voor: community pay back. Mijn favoriete film van de regisseur Ken Loach, the angels share, gaat over jongeren die zo'n straf hebben. Ik heb geen competenties op juridisch gebied, maar ben wel voorstander van zo'n aan de maatschappij terugbetalen straf. Ophalen van afval. Meewerken in de zorg. Schoonmaak en bardiensten bij sportverenigingen. Meewerken bij voedselbanken. En vooral een omgeving waarin daders in dialoog kunnen gaan, moeten gaan. Zodat ze enige empathie ontwikkelen voor slachtoffers. 
 

Geen opmerkingen: