23.8.24

De sambal hemel

 

Voor het eerst dus afgelopen weekend een pasar malam bezocht. Dat blijkt een sambal hemel te zijn. 

Ik heb toch zeker een generatie en langer gedacht dat sambal sambal oelek is. Daarna ontdek je dat er veel varianten zijn. Zoet, mild, pittig. Badjak merkte ik, is lekkerder dan oelek. Sambal oelek is pittig, gemaakt van rode pepers, zout en wat azijn. Sambal badjak heeft een zoetere smaak, gemaakt van in olie gebakken pepers, knoflook en sjalotten.

Sambal blijkt gezond te zijn, leer ik, bij enige factfinding.  De vitaminen A en C in pepers versterken bijvoorbeeld je bloedvaten. Daarnaast zorgt het stofje capsaïcine in pepers ervoor dat het bloed makkelijk door het lichaam stroomt. Deze combinatie zorgt voor gezonde hart- en bloedvaten en een stabiele bloeddruk. Wat willen we nog meer? Ik zocht naar sambal tomaten, die ik ook erg lekker vind, maar waarvan het potje leeg is. Jawel, lezers/kijkers, op deze pasar malam meteen gekocht.

Geen opmerkingen: