5.1.13

Het afwezige aanwezig maken

Het afwezige aanwezig maken.
Het onzichtbare zichtbaar.


De lezers hebben nog een oplossing van mij tegoed. Op 6 september plaatste TilburgDailyPhoto een detail van een kunstwerk. Duizenden Tilburgers lopen hierlangs en herkennen dit beeld. Dacht ik. Mis poes. Wie doorklikt hieronder ziet de oplossing. Wie doorleest hieronder ziet de verklaring van de kunst in... het ziekenhuis. De auteur van onderstaande tekst laat zijn Tilburgse nuchterheid even varen...
 
Of een kunstenaar nu het bestaan probeert te begrijpen, zijn zielenroerselen tot expressie brengt, of een artistiek probleem tracht op te lossen, in alle gevallen is er gelijkenis met het werk van de verpleegkundige, de dokter en de therapeut. Samen met de patiënt staan zij voor de uitdaging om betekenis te vinden, vergeten en verloren verhalen tot uitdrukking te brengen, problemen op te lossen. In alle gevallen trachten zij te doen wat de kunstenaar doet: iets verwerkelijken wat er nog niet is. En daar is verbeelding voor nodig. Geen enkele creatieve oplossing ontstaat zonder fantasie.

1 opmerking:

Foto FietsMargreet zei

Nu ik het totaalplaatje zie, herken ik het wel, want nog niet zo lang geleden er langs gelopen!
De raadfoto had ik niet gezien.