21.4.13

Buiten de lijntjes durven denken

 
Bakker van Iersel geeft al ruim 65 jaar lang met zijn winkels Tilburg (Goirle, Udenhout en Berkel-Enschot horen er ook bij) een vertrouwd straatbeeld. Bakker Sjaak Bosch reageerde desgevraagd op mijn wat verontwaardigde bericht; omdat ik bij het idee van de Tilburgse bol aan een na-aap Bossche bol moest denken. Tilburg is natuurlijk authentiek van zichzelf. Sjaak heeft mij overtuigd dat de patissiers in hun zoektocht naar creatieve producten om het 013 gevoel te versterken buiten de lijntjes durfden te denken. En daar hou ik van... De Tilburgse bol is wit van buiten én bruin van binnen! Een luchtige chocolade slagroom is het hart van de Tilburgse bol, de soes is afgewerkt met een witte chocolade fondant coating. Na die uitleg van meesterbakker van Iersel ben ik toch maar eens de proef op de som gaan nemen. Lekker!  Overigens herhaalde de verkoopster bij mijn bestelling: u wilt Parijse bollen. Mijn bestelling nog eens noemend, dacht ik: oh ja, die zijn er ook! En de trouwe lezers weten dat ParisDailyPhoto mijn voorbeeld is. Wat mij betreft omarmt de gemeente voor de stadspromotie de Tilburgse bol, geboren uit bakkerspassie. Ik vind deze lekkerder dan het Toepertoetje, maar ben de laatste die dàt product tekort wil doen. Smaken verschillen - en Tilburg is veelkleurig. Dat kunnen we met twee gebakjes mooi laten zien.

Geen opmerkingen: