12.4.13

Wat krijgen we nou?

Ik heb zo het idee dat veel Tilburgers houden van vaste gewoontes. In mei naar de Hasseltse kapel. Voor een ziek familielid een kaarsje opsteken bij Peerke Donders in Noord. Op zaterdag een bakkie koffie doen in de Stad. Na Willem II een whisky genieten in de Ierse Pub. Zult halen bij Le Jeune. Enfin, het lijstje is uit te breiden. Het weekend vieren met een lekker gebakje... kijk nou  eens wat ik zag bij meesterbakker Van Iersel aan de Daniël Jos Jittastraat.... Tilburgse bollen. Ze liggen naast de Bossche Bollen. [ update : zie het bericht van 21 april 2013 ] Ik vind dat de bakker té veel fantasie heeft gebruikt en is gaan fabuleren. Ik prefereer de Bossche bol boven de Tilburgse.

Omdat we het nu toch over fabuleren hebben... Kees Torn kan als geen ander fabuleren, zelfs over Tilburg.

De droom van vannacht speelt nog door mijn gedachten:
Ik zit met mijn meisje aan boord van een boot
Die rondvaart door een van de Tilburgse grachten
En zij heeft een Tilburgse rookworst op schoot

De stuurman vertelt over Tilburgse kazen
Want buiten aan bakboord staat vlak langs de kant
Het Tilburgse stamboekvee vredig te grazen
Dan legt onze rondvaartboot aan op het strand

Als ik in de branding sta pootje te baaien
Brengt zij mij een zeeschelp, een fraai souvenir
Vervolgens bestellen we Tilburgse vlaaien
Want dat is verplicht op de Tilburgse pier

Men schenkt er ook koffie in prachtige kopjes
Van origineel Tilburgs blauw porselein
En wij krijgen gratis wat Tilburgse hopjes
Die ik in mijn zak steek voor straks in de trein

Ze eist voor de grap dat ik haar ermee spijzig
Ik geef ze meteen en daar schatert ze om
Want zij heeft nog Tilburgse babbelaars bij zich
Voor bij het concert in de Tilburgse Dom

Helaas komt de brom van mijn wekker er tussen
Ik lig gewoon zonder vriendin in mijn zweet
En kijk naar de vrolijke beer naast mijn kussen
Misschien vind ik nog eens zo'n zeeschelp... wie weet?

Gedicht Tilburgs Souvenir van Kees Torn
Uit de bundel Inkijkexemplaar (aanrader)
ISBN 90-388-7425-1 uitgeverij Nijgh &van Ditmar

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Peter ik vind dat je de bakker te kort doet door de Tilburgse bol als namaak te bestempelen. Ik vind het goed dat er geprobeerd wordt nieuwe eigen tradities te creëren.
Past in het rijtje Toepertoetje en Schobbeler.
De Tilburgse bol is er overigens al een half jaar. In het begin was de T van cacao poeder. Dat zag er wat simpeler uit dan de huidige T.

Peter van den Besselaar zei

Ik heb de bakker gevraagd naar de achtergrond van de Tilburgse bollen, maar nog geen reactie gehad. Voor mij zit er toch wel een verschil tussen Schrobbelèr, Toepertoetje en de bol. De eerste twee zijn authentieker. Tilburg hoeft helemaal niet na te apen.

Peter van den Besselaar zei

Ja! Meesterbakker van Iersel heeft de idee achter de Tilburgse bollen bekend gemaakt.

Hou TilburgDailyPhoto in de gaten.