1.3.20

Gerard van Spaendonckstraat

Rembrandt. Rubens. Jan Steen. Jeroen Bosch. Jan Toorop. Ruysdael. Gerard van Spaendonck. Hoe een reputatie zich ontwikkelt is niet precies duidelijk. Er zijn schilders die deel uitmaken van ons collectieve geheugen. Die bij leven weinig erkenning kregen. Soms ook omgekeerd. Gerard van Spaendonck is een van de weinige Tilburgers (de enige?) die in de adelstand werd verheven. Er is een straat naar de bloemschilder vernoemd. Rondom zijn straat zijn straten vernoemd naar bekendere schilders. Ik stond enkele jaren terug vreemd te kijken toen ik naar het naamkaartje keek van een bloemschilderij. Een schilder geboren in Tilburg. Met een naam die me weliswaar bekend voorkwam, maar die ik niet echt kende. Andere schilders waarnaar een straat is vernoemd zijn bekender. Hij is begraven op Père Lachaise. Of het graf daar nog is? Dat lijkt me een mooie taak om eens te onderzoeken.








1 opmerking:

William Kendall zei

I like the mix of architecture.