10.5.20

In de rij voor moederdag

Vandaag moederdag. Er hebben véél mensen in de rij gestaan om een cadeau te kopen. Op de foto een rij voor de patisserie op het Burgemeester van de Mortel plein. 

Ze heten stadsgist. Of navigator. De mensen die aangeven waar je mag lopen in de anderhalvemetersamenleving. Op de markt zie ik op zaterdag geen gidsen, anders dan veelvuldig aangelegde strepen op het trottoir. Met tafels en kratjes ertussen. Bij de bio varkensboer sta ik echt aan de goede kant. Aan de overkant bij de groenteboer ontstaat ruzie. “Nee, ik was hier eerder.” Van schrik legt de boer mijn karbonaadjes op de toonbank om te wegen – de weegschaal staat onder de toonbank. Hij herstelt zijn fout en ziet het hoofdschuddend aan. ’s Middags kom ik aanlopen bij de slager, waar een moeder met dochter wacht. Zij staat rechts van de voordeur, ik sta links. Achter haar komen nieuwe klanten. Ik stap naar binnen als de tweede klant naar buiten stapt. De grijsaard die als derde aankwam, komt binnen en zegt: dáár was de rij en kijkt mij boos aan. Ik stond kennelijk aan de verkeerde kant. De slager schiet in een kramp: als jullie beiden blijven staan, kan ik een boete krijgen.

Geen opmerkingen: