2.1.22

# 110 Geluk - Streetart


Mooi hè, streetart in de Noordstraat. Zoveel mooier dan een grijs electriciteitskastje. Ik liep in de boekhandel tegen een dichtbundel aan, "op de schouders van reuzinnen". Dat wilde ik mee nemen op reis en vergat het. Het bleek een tijdschrift Dichter te zijn, uitgegeven door Plint. De uitgave die ik kocht is helemaal door en over vrouwen. Achterop staat een mooi gedicht van Marieke Lucas Rijneveld. Dat gedicht kan als motto gelden voor 2022. 

Bedenk op tijd dat je nooit te groot zult worden

voor klein geluk, vier het kind dat in je woont.

Eet biscuitjes als je daar zin in hebt, denk je

niet dik, denk geen pasmaat voor de wereld.

 

Waan je eerder een boomstam, wat mossig in het

begin, maar dan op een dag die je je later zult herinneren

als prachtig, zul je uitbotten en bloeien. Wat je daar

voor moet doen: het mos uit je geheugen wissen.

 

Er zijn verhalen waarin klein geluk niet opvalt,

herschrijf ze! Markeer alles wat je vrolijk maakt,

zet een streep door oorlog, door woestenij, door

haat en vuilsprekerij. Leef lang en voortvarend.

 

Zing zo nu en dan een liedje, liedjes helpen vooral tegen

het pikkedonker, als je bang bent en onbeholpen. Waan je

dan weer een boomstam, bloeiend en stevig. Zing:

soms ben ik klein, soms ben ik groot, maar nooit val ik om.



Geen opmerkingen: