1.1.24

# 127 Geluk - Een gelukkig nieuwjaar


Gelukkig Nieuwjaar, kijkers en lezers van TilburgDailyPhoto!

Wat voor foto past bij nieuwjaar? Een hoofd vol maakbaarheid. Een nieuwe en blanco agenda. Goede voornemens. "Een hoofd vol maakbaarheid" is een kakkerlakje, een verstuurbaar boekje. De tekst is van Marieke Lucas Rijneveld en het beeld van Merel Corduwener. Uitgever is Loopvis in Arnhem, maar de boekjes zijn onder meer te koop in de museumshop van het Textielmuseum. Dit specifieke boekje gaat over het verlangen naar een engelachtig lichaam en de kwaal van levensvragen. 

Als de waarde van het leven nul is (zie gisteren), dan moeten we daar zelf betekenis aan geven. Op TilburgDailyPhoto zie je iedere maand een foto met een relatie met geluk. Vaak klein geluk. Zo waren er in 2023 foto's die te maken hebben met empathie en Peerke Donders, met een visje halen op de markt, met bezoek van een café, met groen bewustzijn, met bloemen en specifiek de basterdhyacint, met kunst en museum de Pont, met het verstrijken van de tijd, met toko's en met poffertjes op de kermis. Met boeken en gedichten. Ook in 2024 blijven we zoeken naar geluk. En niet te veel aandacht geven aan wat Ralf Bodelier de pessimisme-kerk noemt. Gisteren was een bespiegeling met Toon Tellegen. Laten we dat vandaag ook maar eens doen. 

In het diepst van mijn gedachten ben ik iemand

die in het gras zit

en steentjes in een sloot gooit

en denkt: 

ik wil niet meer. 


Maar het diepst van mijn gedachten:

wat heb ik daar te zoeken...

ik moet daar helemaal niet zijn!

Láát mij maar die steentjes gooien

in die groene sloot

met zijn morbide waterlelies en zijn onsterfelijke rietpluimen -

ik ben ergens anders,

aan de rand van mijn gedachten -

ik wankel

en wil altijd meer.